SEO opgave

1: Til denne opgave er valgt virksomheden ITM, med webdomænet af samme navn, www.itm.dk.

2: Virksomheden sælger leasing/leje/abonnementaftaler med service med printere og kopimaskiner (Toshiba og Epson) til B2B-markedet. Virksomheden er placeret i Værløse og det primære kundeområde er Storkøbenhavn, men har kunder i hele landet samt i Tyskland.
3: Grundlæggende analyse: a) Det første indtryk af forsiden er en ultra enkel opbygning med Toshibas logo i øverste venstre hjørne, en menu med 6 kategorier, og nedenfor et billede af en kopimaskine og en tekst, der fortæller om denne nyhed.

Desværre er farvevalget holdt mest i grå nuancer, og kun Toshibas logo står i rødt. De grå farver gør at menupunkterne ikke falder i øjnene med det samme. Hjemmesiden fremstår pga. den grå farveholdning ret kedelig – også selv om målgruppen er B2B-markedet. Forsiden giver ikke andre informationer om virksomhedens forretning end at det vist handler om kopimaskiner. Det handler om service og løsninger men giver ingen nærmere definition. ITM har løsninger inden for print, kopi, scan osv. men om det er salg, udlejning, leasing eller hvad det præcist er, kan være svært at finde ud af. På trods af at der findes et menupunkt, der hedder ”løsninger” med underpunkter Toshiba og Epson, kan man under ingen af disse finde yderligere produktinformationer. Underkategorierne, f.eks. ”Document Manager” har intet som helst indhold.

Det er ikke til umiddelbart at se hvilken form for program/CMS-system, det er lavet i. Ud over dette er udmærket URL-opbygning, men der er generelt ikke meget indhold at komme efter.
Det virker som ”kattens gang om den varme grød”. Der er lidt information her og der uden at ITM virkelig får givet indtryk af hvad det er virksomheden vil.
b) ITM har på mobilhastighed en temmelig dårlig rating – på trods af hjemmesidens simple opbygning og ganske få billeder (der er en login funktion kun for kunder, som ikke er tilgængelig for udeforstående):

På computer er hastigheden større:

Men under ingen omstændigheder er det imponerende.

Mobil:

Itm.dk har nogle scripts, der tilsyneladende er den største hindring for hurtigere hastighed, men også tekstkomprimering og billedoptimering kan der arbejdes med.
4: Der er udarbejdet en lang række søgeord indenfor printer, kopimaskine, løsninger, service osv. (Se listen i excell). Det er ord som jeg selv ville prøve. Ingen af ordene gav nogen resultater, før et ”longtail”-søgeord bl.a. havde hovedstadsområdet med. Dette sidste kan synes irrelevant eftersom virksomheden har kunder i HELE landet. Hmmm.

e) Da ”løsninger print og kopi hovedstadsområdet” var det eneste af mine søgeordsforsøg, der bragte ITM’s webside indenfor side 5 i en Google søgning, er det kun dette søgekriterie jeg har lavet hhvs. Autosuggest og relateret søgning på.

f) Relateret søgning.

g) Übersuggest

Da det er et langt søgeord er ovenstående resultat nok forventeligt.
Hvis man i stedet anvender et af de korte søgeord på listen, f.eks. printerløsninger, se følgende resultat:

For ordet ”kopimaskiner” sker der noget. Der er 480 søgninger og her kommer der også søgeordsforslag, der dog ikke bibringer nævneværdige nyt.

H) Desværre blev forsøget på at anvende rebutter.me kun til dette:

5
A) Umiddelbart har ITM nogle fornuftige URL’er, der i hvert fald viser det som de enkelte (og meget få) underliggende sider handler om. Der er dog ikke ret meget, der er direkte knyttet til det de egentlig sælger/tilbyder, og resten har noget med kontaktinfo, login. Det, der er knyttet til deres forretningskoncept hedder løsninger, service, serviceydelser, serviceaftaler etc., hvilket ikke er særlig specifikt. Under ”løsninger” kommer det eneste specifikke, som allerede nævnt, f.eks.

Men som nævnt – disse undersider har intet indhold!!!

B) Sitet anvender både H1 og H2 Som nævnt er overskrifterne ikke søgeordsspecikke, men almene overskrifter. C) H1:

H2

c) Det er kun ”multifunktionsprintere”, der forekommer i titlen under løsninger (toshiba). Alligevel har ikke engang dette som søgeord kunne bringe ITM frem i Google.

Så ærlig talt er der en del ITM kan arbejde med, i deres SEO.
6
a) ITM har ingen links til sociale medier. De er ikke på facebook eller LinkedIn. b) 1) Brancheforenings hjemmeside (hvis der findes en sådan) 2) Leverandørers hjemmesider (Toshiba et Epson) 3) Tilfredse kunders hjemmesider.

7: Udkast til SEO vedr. ITM. Udgangspunktet er en ”det kan vi gøre for dig”-side. Der tages forbehold idet at jeg absolut intet nærmere ved om virksomhedens produkter eller deres funktion. Flere af de søgeord, der her er anvendt og som findes på bruttolisten, er ikke søgeord, som virksomheden bruger i forvejen, idet begrebet ”løsninger” ingen steder ses sat sammen med produktordene ”kopi” eller ”print”. Herefter et par forslag til ændringer i sidens struktur og URL’er.

SEO-optimeret tekst til ITM:

Søger jeres virksomhed nye printer- og kopiløsninger? Eller har I brug for en optimering af jeres eksisterende printworkflow? ITM kan skræddersy lige præcis den løsning, der passer til jeres behov indenfor kopimaskiner, printere, scannere og multifunktionsprintere.

Toshibas multifunktionsmaskinw

Vi tilbyder serviceaftaler med kvalitetsmaskiner fra Toshiba og Epson, og kan udstyre jeres kontor med den nyeste teknologi indenfor print, kopi og scanning. Vi kan være jeres leverandør af kontormaskiner. Uanset om jeres virksomhed kun har brug for en lille maskine til at lave nogle få print eller kopier, eller om I har brug for en samlet løsning til håndtering af skanning, kopiering og printning. Det vigtigste er, at I kan få lige netop den aftale, der passer til jeres virksomhed.

Vores landsdækkende serviceprogram indeholder alt hvad I har brug for. Vi sørger for levering, komplet opsætning og oplæring i anvendelse. Vi sørger for løbende vedligeholdelse og opdateringer. Vi sørger for at I aldrig løber tør for toner og blækpatroner. Og vi er altid klar til at servicere og reparere, så jeres virksomhed aldrig går i stå pga. papirstop i printeren.

Det kan være I sidder med spørgsmål som ”Kan vi få en printer, der også skanner og kopierer?”, ”Kan printeren både folde og hæfte?” eller ”Kan vi blande forskellige typer af papir i samme printgang?”, ”Kan vi komme af med overskudstoner m.m., så det er mest bæredygtigt?” Så er svaret JA! Og så kan I kontakte ITM, og så giver vi et uforpligtende tilbud på en løsning på jeres print- og kopiønsker, der er tilpasset både jeres behov, og jeres personale. Det skal være let at finde en løsning og løsningen skal være en lettelse for jer.


Foreslag til ændringer i struktur:

På ITM’s hjemmeside bør ”løsninger” deles op, så det bliver f.eks. ”printløsninger” og ”kopiløsninger”. I øvrigt bør der, efter min mening også være et menupunkt, der hedder produkter, hvor der nogle af maskinerne kan beskrives. Jeg ved godt at det ikke er en virksomhed, der sælger maskiner, men beskrivelserne kan måske godt ”friste” nogen til at sige ”sådan en vil jeg også have stående”. Og så kan man lave en serviceaftale med ITM.

8) Øv. Lixtallet blev 42.